Detail uveřejnění
Detail uveřejněné informace
Datum uveřejnění
29. 03. 2021 14:19
Uveřejnění
Uveřejnění vysvětlení zadávací dokumentace
Text vysvětlení zadávací dokumentace
Zobrazit detail | Text vysvětlení zadávací dokumentace |
---|---|
Vyjádření k dotazu (odpověď): V úvodu dotazu tazatel vede polemiku, zda zadavatel oprávněně využil sociálně odpovědné zadávání v rámci veřejné zakázky „Náhradní díly – zbraně zahraniční (ostatní) výrobci“, zabývá se obecně textem čestného prohlášení, přílohy č. 20 ZD. Poukazuje na to, že zadavatel zcela převzal 3 text čestného prohlášení vytvořeného MPSV. Tazatel předjímá některé negativní dopady, jež příloha č. 20 zejména písm. b) může přinést do dodavatelsko-odběratelských vztahů, do vztahu dodavatele a jeho subdodavatelů. Zadavatel nepopírá, že při vytváření zadávacích podmínek vycházel z doporučení a i z Příručky odpovědného veřejného zadávání veřejné zakázky MPSV, a to proto, že příručka zahrnuje příklady, které prošly praxí a z pohledu právních předpisů neomezují hospodářskou soutěž. Zadavatel při vytváření zadávacích podmínek zvážil, vzhledem k povaze a smyslu této konkrétní zakázky, možné dodržení zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací stanovené v § 6 odst. 4 zákona. Zadavatel si je vědom, že společensky odpovědné zadávání VZ je pro dodavatele nové téma založené na poměrně inovativním způsobu myšlení, se kterým se dodavatelé dosud v takové míře v zadávacích podmínkách nesetkávali a mohou tedy vyvolávat u dodavatelů některé obavy. V druhé části dotazu klade tazatel zadavateli dotazy týkající se přílohy č. 20 ZD, konkrétně písm. b) - Návrhu čestného prohlášení k sociálně odpovědnému zadávání, které zní: „sjednání a dodržování smluvních podmínek se svými poddodavateli srovnatelných s podmínkami sjednanými ve smlouvě na plnění veřejné zakázky, a to v rozsahu výše smluvních pokut a délky záruční doby; uvedené smluvní podmínky se považují za srovnatelné, bude-li výše smluvních pokut a délka záruční doby shodná se smlouvou na veřejnou zakázku,“ Jehož text zadavatel zohlednil v zadávacích podmínkách sociálně odpovědného zadávání a také promítl do čl. VII odst. 7.9 kupní smlouvy. Dotaz č. 1: Jakým způsobem je daná souvislost této podmínky s předmětem plnění veřejné zakázky, její povaze a smyslu? Odpověď: Zadavatel se domnívá a nelze vyloučit, že k plnění této VZ „Náhradní díly – zbraně zahraniční (ostatní) výrobci“ využije dodavatel poddodavatele a považuje za přiměřené rozsahu a předmětu zadávané VZ nastavit rovný přístup a povinnosti všech článků případného subdodavatelského řetězce. Dotaz č. 2: Jakým způsobem bude docházet stanovením dané podmínky k ochraně malých a středních subdodavatelů, na které tímto dopadnou hraničně nepřiměřené smluvní podmínky MO? Odpověď: Zadavatel se nedomnívá, že by jím stanovené podmínky sjednané ve smlouvě na plnění VZ (smluvní pokuta a délka záruční doby) byly nepřiměřené vůči jak dodavateli, tak i vůči jeho poddodavatelům a jejich přenesením do dodavatelsko-odběratelského řetězce by došlo k omezení či znemožnění účasti malých a středních poddodavatelů. Naopak zadavatel zohlednil mimo sociálního aspektu v tomto kritériu i aspekt environmentální, a to v požadavku na rozsah délky záruční doby. Délka záruční doby pro zadavatele představuje prostředek ke snížení nákladů životního cyklu spojených s nutností časté obměny pořizovaných náhradních dílů a zaručuje zadavatelem požadovaný kvalitativní standard předmětu plnění. Zadavatel se nedomnívá, že by praxe ministerstva obrany nějak vybočovala z běžné praxe ostatních zadávajících subjektů, když sjednání smluvní pokuty vychází z potřeby zajistit si předmět plnění VZ ujednáními, které nastanou jen v případě porušení smluvní povinnosti. Rádi bychom vycházeli ze zásady uvedené v § 3 odst. 2 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů „daný slib zavazuje a smlouvy mají být splněny“, a výše smluvní pokuty jako zajišťujícího institutu je vždy stanovována s ohledem na předmět plnění a intenzitu potřeby 4 zadavatele pořídit poptávaný majetek. Stávající praxe zadavatele utvrdila v nutnosti těchto sankčních ustanovení ve smlouvách s dodavateli, které mají být pro dodavatele určitou hrozbou jejich další povinnosti (povinnosti hrazení sjednané sankce) v případě neplnění předmětu VZ a slouží k motivaci ke splnění prvotní povinnosti. V otázce délky záruční doby zadavatel nevybočuje z hlediska požadavku na délku záruční doby od praxe ostatních veřejných zadavatelů. Nadto se již zadavatel vyjádřil k délce záruční doby i z hlediska environmentálního aspektu výše v odpovědi na dotaz č. 2. Dotaz č. 3: Jaká je prospěšnost a přínos daného aspektu OVZ pro stanovení férových dodavatelských vztahů? Zadavatel si uvědomuje, že v dodavatelských řetězcích existuje řada potenciálně problematických oblastí, které mohou buď přímo či nepřímo ovlivnit kvalitu plnění veřejné zakázky. Jednou z oblastí vidíme ve vzájemném plnění a dodržování vzájemných smluvně stanovených závazků v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Proto stanovení předem zřejmých a srovnatelných podmínek pro případ nedodržování zákonných nebo smluvních povinností považujeme za vzájemné férové jednání účastníků. Zadavatel opětovně poukazuje na skutečnost, že smluvní pokuty jsou sankce, které jsou zadavatelem chápány jako zajišťující institut vůči dodavateli a považuje za adekvátní, aby je strpěli i dodavatelovi poddodavatelé. Závěr: Vzhledem ke skutečnosti, že zadavatel pouze vysvětlil zadávací dokumentaci, tj. neprovedl její změnu ani doplnění, neprodlužuje lhůtu pro podání žádostí o účast, která je stanovena do 9:00 hodin dne 14. 4. 2021. |
Uveřejněné dokumenty
Zobrazit detail | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vysvětlení změna doplnění ZD č 1 ND zbraně zahraniční ostatní výrobci.pdf | Vysvětlení zadávací dokumentace | 29. 03. 2021 14:19 | Dokument není zavirovaný |